تأثیر هوش رقابتی و پذیرش بازاریابی رسانه اجتماعی بر عملکرد کسب‌وکارها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

چکیده

پژوهش پیش رو باهدف بررسی تأثیر هوش رقابتی و پذیرش بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر عملکرد تجاری در شرکت آسیا سل عراق انجام شده است. از نظر طبقه‌بندی تحقیق بر اساس هدف، پژوهش حاضر از نوع پژوهش کاربردی و از نظر ماهیت روش، تحقیق توصیفی و پیمایشی است که برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه پرسنل شرکت آسیاسل در شهر سلیمانیه کردستان عراق بود که در سال 2024 مشغول به کار بودند. در این تحقیق از روش نمونه­گیری تصادفی ساده استفاده شد و با استفاده از جدول مورگان تعداد 254 نفر انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها به دو دسته کتابخانه‌ای و اینترنتی به منظور آشنایی با ادبیات و پیشینه تحقیقات میدانی جهت جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از افراد مشمول نمونه آماری تقسیم می‌شود. یافته‌ها حاکی از آن بود که هوش رقابتی بر پذیرش بازاریابی رسانه اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری داشت. اما هوش رقابتی بر عملکرد کسب‌وکارها تأثیر معناداری ندارد؛ همچنین پذیرش بازاریابی رسانه اجتماعی بر عملکرد کسب‌وکارها و هوش رقابتی بر عملکرد کسب‌وکارها با نقش میانجی پذیرش بازاریابی رسانه اجتماعی تأثیر چندانی ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

بخشنده، سمیه؛ رحمتی، محمدحسین. (1401)، بررسی هم‌راستایی قابلیت‌ها و اجزای هوش رقابتی در راستای ایجاد مزایای هوش رقابتی (مطالعه موردی: شرکت‌های کوچک و متوسط شهر تهران). مدیریت فناوری اطلاعات.
 پورسالار، محمدرضا. (1402). بررسی تأثیر یادگیری استراتژیک و هوش رقابتی بر مزیت رقابتی شرکت برق باختر با نقش میانجی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، اولین کنفرانس بین المللی توانمندی مدیریت، مهندسی صنایع، حسابداری و اقتصاد،بابل
پیرایش، رضا، علی پور، وحیده. (1391). بررسی رابطه بین هوش رقابتی و اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی در بین بانک‌های دولتی و خصوصی استان زنجان، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 12، 1-18.
صرامی، سونیا؛ کردنایئج، اسدالله؛ مشبکی اصفهانی، اصغر. (1394). بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر عملکرد سازمان در بانک‌های تجاری، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره هفتم، شماره 4، 789-804.
ضیاء، ب.، فرطهران پور، م. (1398). تأثیر گرایش کارآفرینانه و آمادگی الکترونیک بر عملکرد کسب‌وکارهای نوپای ورزشی. مدیریت ورزشی، (4) 11، 721-705.
علم، زهرا؛ سیدعامری، میرحسن؛ خبیری، محمد؛ امیری، مجتبی. ( 1399). عوامل مؤثر بر بازاریابی رسانه اجتماعی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران، نشریه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، دوره نوزدهم، شماره 48، 27-9.
فیض، داوود؛ شعبانی، عاطفه. (1397). عنوان بررسی تأثیر اقدامات بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی؛ نوعی از استراتژی هک رشد بر تمایلات رفتاری و تبلیغات شفاهی مشتریان، مجله علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 8 ، شماره 4، 68-45.
مهدویان، آرزو؛ رحیمی کلور، حسین. (1401). بررسی تأثیر هوش رقابتی و پذیرش بازاریابی رسانه اجتماعی بر عملکرد کسب وکارهای خانگی
نقی لو، ذ.، همتی نژاد، م.، نادری نسب، م.(1399). ارائه چارچوب مفهومی رقابت پذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران. پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، (1) 9، 24-11.