نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 'گروه مدیریت، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی ، همدان، ایران
2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 گروه مدیریت، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
4 گروه مدیریت، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده
یکی از جنبههای به شدت اثرگذار در دوران تحریم اقتصادی بعد روانی آن است که اثرات منفی بر ساختار اقتصادی جامعه میگذارد. این مطالعه با هدف طراحی مدل مدیریت اضطراب در رفتار مصرفکنندگان در دوران تحریم اقتصادی ایران انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی-توسعهای و از منظر شیوه گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی است که به شیوه پیمایش مقطعی انجام شده است. جامعه مشارکت کنندگان پژوهش در بخش ارائه الگو شامل خبرگان نظری (اساتید دانشگاهی) و خبرگان تجربی (مدیران دستگاه های اجرایی و صاحبان صنایع و کسب و کارها) بوده که 20 نفر از آنها با استفاده از نمونهگیری هدفمند جهت انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته انتخاب شده اند. در این مطالعه جهت شناسایی مقوله های مدل مدیریت اضطراب در رفتار مصرف کنندگان از روش تحلیل مضمون و نرم افزار MAXQUDA، جهت سنجش روابط بین متغیرهای پژوهش از روش دیمتل و نرم افزار EXEL و جهت طراحی مدل از روش مدلسازی ساختاری تفسیری و نرم افزارMICMAC استفاده شده است. براساس یافتههای این پژوهش تحریم اقتصادی یک متغیر زیربنایی است که بر استراتژیها و تحقیقات بازاریابی تاثیر می گذارد و استراتژیهای بازاریابی و نتایج حاصل از تحقیقات بازاریابی نیز بر مدیریت دانش مصرفکننده و همآفرینی ارزش با مصرفکننده اثر میگذارند و به ایجاد یادگیری و مدیریت تجربه مصرفکننده منتهی میشوند. به این ترتیب میتوان اضطراب مصرفکننده در زمان تحریم را مدیریت نمود.
کلیدواژهها
موضوعات