مسئولیت اجتماعی شرکت و محافظه‌کاری حسابداری با تاکید بر خوانایی گزارش‌های مالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، حسابداری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، حسابداری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

میزان محافظه‌کاری حسابداری و مسئولیت اجتماعی در شرکت را می­توان تلاش یک شرکت برای افزایش ارتباط موثر با ذینفعان دانست. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر محافظه‌کاری حسابداری با تاکید بر خوانایی­ گزارش‌های ­مالی است. این پژوهش از نظر روش و ماهیت در گروه پژوهش­های توصیفی-همبستگی قرار دارد. در این پژوهش داده‌های 136 واحد تجاری پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1391 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می­دهد ارتباط منفی و معناداری بین مسئولیت اجتماعی شرکت و محافظه‌کاری شرطی وجود دارد و این نتیجه نظریه نمایندگی را تایید می‌کند که با حمایت از این نظریه یک شرکت ذینفع­گرا ممکن است مشکلات نمایندگی کمتری داشته باشد و بنابراین سهام­داران ممکن است محافظه‌کاری کمتری بخواهند. ارتباط مستقیم و معناداری بین مسئولیت اجتماعی شرکت و محافظه‌کاری غیرشرطی وجود دارد و این نتیجه نظریه ذینفعان را تایید می‌کند. با حمایت از این نظریه شرکت‌هایی که از طریق فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی به حفظ روابط خود با ذینفعان می­پردازند، اقدامات محافظه‌کاری را افزایش می­دهند. متغیر تعدیگر، رابطه منفی بین مسئولیت اجتماعی شرکت و محافظه‌کاری شرطی را تشدید می‌کند و همچنین رابطه مثبت مسئولیت اجتماعی شرکت و محافظه‌کاری غیرشرطی را هم تضعیف می‌کند.

کلیدواژه‌ها