نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، حسابداری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، حسابداری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده
میزان محافظهکاری حسابداری و مسئولیت اجتماعی در شرکت را میتوان تلاش یک شرکت برای افزایش ارتباط موثر با ذینفعان دانست. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر محافظهکاری حسابداری با تاکید بر خوانایی گزارشهای مالی است. این پژوهش از نظر روش و ماهیت در گروه پژوهشهای توصیفی-همبستگی قرار دارد. در این پژوهش دادههای 136 واحد تجاری پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1391 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد ارتباط منفی و معناداری بین مسئولیت اجتماعی شرکت و محافظهکاری شرطی وجود دارد و این نتیجه نظریه نمایندگی را تایید میکند که با حمایت از این نظریه یک شرکت ذینفعگرا ممکن است مشکلات نمایندگی کمتری داشته باشد و بنابراین سهامداران ممکن است محافظهکاری کمتری بخواهند. ارتباط مستقیم و معناداری بین مسئولیت اجتماعی شرکت و محافظهکاری غیرشرطی وجود دارد و این نتیجه نظریه ذینفعان را تایید میکند. با حمایت از این نظریه شرکتهایی که از طریق فعالیتهای مسئولیت اجتماعی به حفظ روابط خود با ذینفعان میپردازند، اقدامات محافظهکاری را افزایش میدهند. متغیر تعدیگر، رابطه منفی بین مسئولیت اجتماعی شرکت و محافظهکاری شرطی را تشدید میکند و همچنین رابطه مثبت مسئولیت اجتماعی شرکت و محافظهکاری غیرشرطی را هم تضعیف میکند.
کلیدواژهها