نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دکتری مدیریت تولید و عملیات، مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده
صنعت بیمه در ایران صنعتی روبهرشد است، که علیرغم سابقه طولانی حضور آن در بازار اقتصادی ایران، هنوز نتوانسته است ضریب نفوذ مناسب در بازار را پیدا کند. از سوی دیگر افزایش شرکتهای خصوصی و افزایش رقابت در کنار شرایط نامناسب اقتصادی فعالان بخش خصوصی در بخشهای صنعت و خدمات و کاهش سهم بیمه از سبد خانوادههای ایرانی با توجه به سایر هزینههای موجود، شرایط کاری صنعت بیمه را سختتر کرده است.
شرکتهای بیمه مانند هر شرکت دیگری باید در جهت دستیابی به اهداف و رسالتهای از پیش تعیین شده خود، عملکردی قوی و موفقیت آمیز داشته باشد که در این راستا، اطلاع داشتن از اینکه سازمانشان تا چه حد در جهت رسیدن به این اهداف موفقیتآمیز عمل کرده اثربخش است. در ایران رشد و توسعه شرکتهایی که در حوزه مالی فعالیت میکنند، همواره با چالشهایی روبرو بوده است، ازآنجا که یکی مهمترین بخش اقتصادی هر کشور، حوزه مالی آن است، صنعت بانکداری و صنعت بیمه از مهمترین ارکان این نظام مالی هستند؛ باتوجه به اینکه در اغلب تحقیقات گذشته رتبه بندی شرکتهای بیمه براساس نظر خبرگان و برداشت ذهنی آنان انجام شده، دقت و اعتبار تحلیلها و در نتیجه رتبه بندی عملکرد شرکتها با دادههای واقعی در برخی موارد ناسازگار است. بهمنظور غلبه بر این مشکل، برای رتبه بندی شرکتهای بیمه از شاخصهای کمی غربال شده حاصل از فرایند تحقیق و اطلاعات واقعی سالنامههای آماری استفاده شده است. نتایج تحلیلها، شرکتهای با بهترین عملکرد را از بین 32 شرکت فعال در سالهای 1399-1400 مشخص کرد.
کلیدواژهها
موضوعات