تبیین الگویی جهت ارزیابی عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری مدیریت تولید و عملیات، مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

صنعت بیمه در ایران صنعتی روبه­رشد است، که علی­رغم  سابقه طولانی حضور آن در بازار اقتصادی ایران، هنوز نتوانسته است ضریب نفوذ مناسب در بازار را پیدا کند. از سوی دیگر افزایش شرکت­های خصوصی و افزایش رقابت در کنار شرایط نامناسب اقتصادی فعالان بخش خصوصی در بخش­های صنعت و خدمات و کاهش سهم بیمه از سبد خانواده­های ایرانی با توجه به سایر هزینه­های موجود، شرایط کاری صنعت بیمه را سخت­تر کرده است.
شرکت­های بیمه مانند هر شرکت دیگری باید در جهت دستیابی به اهداف و رسالت­های از پیش تعیین شده خود، عملکردی قوی و موفقیت­ آمیز داشته باشد که در این راستا، اطلاع داشتن از اینکه سازمانشان تا چه حد در جهت رسیدن به این اهداف موفقیت­آمیز عمل کرده اثربخش است. در ایران رشد و توسعه شرکت­هایی که در حوزه مالی فعالیت می­کنند، همواره با چالش­هایی روبرو بوده است، ازآنجا که یکی مهم­ترین بخش اقتصادی هر کشور، حوزه مالی آن است، صنعت بانک­داری و صنعت بیمه از مهم­ترین ارکان این نظام مالی هستند؛ باتوجه به اینکه در اغلب تحقیقات گذشته رتبه ­بندی شرکت­های بیمه براساس نظر خبرگان و برداشت ذهنی آنان انجام شده، دقت و اعتبار تحلیل­ها و در نتیجه رتبه ­بندی عملکرد شرکت­ها با داده­های واقعی در برخی موارد ناسازگار است. به­منظور غلبه بر این مشکل، برای رتبه بندی شرکت­های بیمه از شاخص­های کمی غربال شده حاصل از فرایند تحقیق و اطلاعات واقعی سالنامه­های آماری استفاده شده است. نتایج تحلیل­ها، شرکت­های با بهترین عملکرد را از بین 32 شرکت فعال در سال­های 1399-1400 مشخص کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات